Blog

Blog

Volg ons op de voet!

Groene helden op het menu

Geplaatst op 10 maart 2017

Lekkere peultjes als voorjaars groente op nieuw op het menu.

Deze gezonde groene helden zijn peulvruchten, maar worden meestal gezien als groente. Ze bevatten namelijk in tegenstelling tot andere peulvruchten vitamine C en worden ook als groente gebruikt.

Deze groente is een prima bron van gezonde vitamines en mineralen. Peultjes tellen zeer weinig calorieën, maar bevatten wel een prima hoeveelheid voedingsvezels. Ook zijn ze een goede bron van vitamine B1, B5 en B6 en zijn ze erg rijk aan vitamine C. Ten slotte bevatten ze ruime hoeveelheden sporenelementen, zoals ijzer en mangaan. Peultjes zijn dus, kortom, heel gezond.

Peulvruchten zijn de zaden uit de peulen van een vlinderbloemige plant. De groene verse variant bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Voor 250 gram boon op je bord heb je van de meesten 250 tot 275 gram verse boon nodig.

Je verwacht het misschien niet, maar peultjes zijn de jonge peulen van de doperwtenplant. Ze worden zeer jong geoogst, want dan is de schil nog jong en mals en heeft er zich nog geen vlies in de peul gevormd. De erwtjes zijn dan nog nauwelijks ontwikkeld.

Let bij de aankoop van verse peultjes op de structuur. Ze moeten fris groen zijn en een knapperige schil hebben. Je kunt ze enkele dagen bewaren in de koelkast, bij voorkeur in een plastic zak met gaatjes.

De lust-ik-niet-peuter

Geplaatst op 5 februari 2017

Bleh... nee he ik lust geen groene stukjes of pap moet ik nu echt die groente ook opeten.

Voor jou ook herkenbaar...?

Nu zijn mijn kids alledrie al zo ver dat het kunnen vertellen, maar als ze nog iets jonger zijn en het op een potje fijn schreeuwen zetten dan zit je toch echt soms met je handen in het haar. En ja ook ik, degene die altijd verteld over hoe goed het is om een lekkere warme maaltijd te eten. 

Wat is nu het beste om te doen. Vaak hoor je jezelf al zeggen:"als je je bord leeg eten, dan krijg je een toetje". Als dan...of als je nu niet dan...

Geduld is hier een schone zaak. Er bestaat ook niet zoiets als "de oplossing voor iedereen". Iedereen heeft eigen tafel en eetgewoontes. Er zijn uiteraard wel veel tips die je zelf in de praktijk kan brengen. De onderstaande tips vonden wij op de site van Ouders van Nu en wij kunnen ons hier zeker wel in vinden.

1. Betrek de kinderen bij het voorbereiden van de maaltijd

2. Geef vooraf stukjes rauwe groente

3. Eet samen met de kinderen

5. Schep niet te veel tegelijk op

6. Leer een kind te proeven

7. Gebruik eten nooit als straf of beloning

8. Neem de tijd voor maaltijden

9. Eet niet te laat en zoek naar regelmaat

Meer informatie per tip vind je op de site van Ouders van Nu

Groente van de maand

Geplaatst op 17 januari 2017

De wortel, ook wel bekend als de peen, is één van Nederland's favoriete wintergroenten. Wist je dat een wortelgewas niet oranje hoeft te zijn, maar ook geel, paars, rood, zwart of bruin kan zijn. Dit noemen we 'oerwortels' en deze kun je ook eten. De witte wortelen van de groenteboer kennen we ook wel als 'pastinaak'.

 

Vitaminen
In de 'Hollandse' wortelen zit caroteen, wat door het lichaam omgezet wordt in vitamine A. Hoe dieper de kleur oranje, hoe hoger het caroteengehalte in de wortel. Verder zijn wortelen ook een goede bron van vitamine C, vitamine B1 en B2, Calcium en IJzer voor ons lichaam.

 

Teelt
Penen groeien onder de grond en zijn eigenlijk de daadwerkelijke wortels waarmee een plant zichzelf vastzet in de grond en voedingsstoffen opneemt.

De peen wordt meestal in het begin van het jaar gezaaid en vanaf de tweede helft van het jaar geoogst. De groente bloeit al vrij vroeg in het seizoen, dus als hij te vroeg gezaaid wordt kan de bloei ook eerder plaatsvinden. Er zijn daarom verschillende teeltwijzen ontwikkeld, zoals 'bedekte vroege-', 'onbedekte vroege-', zomer-, herfst- en onderdekkersteelt. Dit heeft te maken met de oogstperiode en of de gewassen tijdens de winterperiode afgedekt moeten worden met plastic folie en stro tegen de vorst.


Soorten
Er zijn veel verschillende soorten wortelgroenten te onderscheiden. De bospeen is de wat dunnere en kleinere variant van de peen. Vaak zit hier in de winkel nog een flink bosje met loof aan vast. De waspeen is eigenlijk dezelfde wortel als de bospeen, maar dan zonder het loof en gewassen voordat 'ie verkocht wordt. De smaak is ook iéts minder sterk dan de smaak van de bospeen. Worteltjes die er vooral leuk uit zien zijn de Parijse broei; kleine ronde worteltjes die van nature zo groeien. De winterpeen is de meest 'Hollandse' wortel, fel oranje van kleur en een grote en stevige vorm.

 

In ons Wintermenu kom je verschillende varianten van de wortel tegen, bijvoorbeeld de bospeen in de puur gestoomde worteltjes, de winterpeen in de stamppot hutspot en in het Eigentijdse menu vind je zelfs de pastinaak!

Opvolg melk versus verse groente

Geplaatst op 2 januari 2017

Vast niet t laatste bericht over voeding dit jaar. Gewoon lekker veel groentesoorten aanbieden zodat kids kunnen proeven. Zo zorg je ervoor dat ze smaken leren kennen en je zorgt voor een gezonde vitamine balans.

Er is altijd veel te doen om voeding en zo zijn er veel "gekleurde" onderzoeken naar wat goed voor ons is. Zo ook 2017. Er wordt "geadviseerd" tot latere leeftijd opvolg melk te gebruiken in verband met voldoende vitamine D bij de kleintjes. 


Lekker veel verse groente eten en een stukje vlees zo nu en dan is het devies van het voedingscentrum. Lees hier meer over het advies van het voedingscentrum.